måndag 4 juni 2012

Schyffert: "Jag rostar min egen musli"

Jag och Malin var nyligen och såg föreställningen "Ljust och fräscht" med Henrik Schyffert och min idol Fredrik Lindström. En väldigt rolig sekvens var när Henrik Schyffert tog fram en badkarskran i massivt guld och frågade publiken om det var status att ha en sån. "Nej", menade Schyffert, "idag är det mer status att rosta sin egen musli.

Detta var bara en av väldigt många träffande repliker från Schyffert och Lindström. Men just den veckan hade jag precis gjort en laddning musli.

Jag började med att blötlägga bovete över natten. Dagen därpå jag silade bort vattnet och sköljde bovetet noggrant. Jag rörde ner en klick honung och kanel och lät det stå ytterligare en natt på 75 grader i ugnen. 

I muslin har jag sedan i valnötter, mandel och kokos tillsammans med havregryn. Även detta får stå och torka i ugnen ett par timmar i ungefär 100 grader. Se upp så inte kokosen bränns
Bovetecrunch och nötter blandas med ekologiska russin och muslin är klar. Jag tycker väldigt mycket om fil med musli.

1 kommentar:

  1. Min favoritmüslie:
    1 del blandade gryn och flingor som man råkar ha hemma
    1 del hackade blandade nötter som man råkar ha hemma (gärna mycket mandel de har hög proteinhalt)
    1 del torkade kaneläpplen

    Saftigt, knaprigt, smakrikt och mättande!
    /Lisa

    SvaraRadera