måndag 28 maj 2012

Min första Chiligryta


Jag har sen en tid tillbaka velat göra en riktigt het chiligryta. Jag har aldrig gjort det tidigare men det verkar finnas många tuffa män som gjort detta tidigare och prövat sig fram genom åren. Åsikter om recept är lika starka som dess ingredienser. Läser man www.hornfeldt.se/chili så verkar rätten enbart gå att göra i ett kontext med Hank Williams, tequila och testosteron. Det känns nästan som att svära i kyrkan när jag i lördags valde att göra min första chiligryta i spiknyktert tillstånd tillsammans med min ettåriga dotter Lily till ljudet av Barnkanalen i bakgrunden. Men det ska väl smaka ändå tänkte jag.
På fredagen efter jobbet stannade jag till på Östermalmshallen för att köpa 1st torkad Chipotle, 2st torkade Ancho, och en röd spansk peppar. På lördagen var det pappa-dotter-häng hela dagen eftersom Malin var på Tess möhippa. Efter en lång morgon/ förmiddagspromenad och lek i sandlådan somnade Lily. Det var då jag plockade fram ingredienserna:

  • Ett drygt kilo kött, nötbog från Knutstorp.
  • 300g stekfläsk, för att få en naturlig selta.
  • Chilifrukterna, 1 st Chipotle,2 st Ancho, 1 Röd spansk peppar
  • 12st vitlöksklyftor
  • 1st rödlök
  • 3st morötter
  • ½ dl korianderfrön
  • 1 kruka koriander (tänker ha två krukor nästa gång, varav den ena hackas och strös över vid servering)
  • 2st öl (tänker ha ett porteröl nästa gång)
  • 1msk oregano
  • 1msk Anhochilipulver
  • 2msk paprikapulver
  • 2msk spiskummin
  • 1msk ingefära
  • 2 tärningar mörk oxbuljong
  • 2msk Worcestersås
  • Lite potatismjöl
  • 3msk muscovadosocker

Jag började med att hacka och skära samtliga råvaror i förväg. Detta kan jag starkt rekommendera. Det är mycket att hacka och man använder parallellt olika kastruller och stekpannor. Du vill ju inte stå med händerna bland massa chilifrön och helt plötsligt se att något bränns vid i en stekpanna. 

Jag skar itu chilifrukterna och rensade dem på stjälkar och frön. Händerna skrubbade jag med diskmedel efteråt, det hade inte varit schysst att t.ex. byta blöja på Lily med chili kvar på fingrarna. Jag grovhackade vitlöksklyftorna, rödlöken och morötterna. Jag mortlade en korianderfröna och hackade en halva krukan koriander. Fläsket klippte jag i ett par centimeter stor strimlor. Köttet skar jag i ganska stora bitar så att det i grytan skulle kunna koka sönder till trådar.

Jag lät koka de torkade chilifrukterna i 15 min. Vattnet silade jag över till en plastbunke och chilin mosade jag med en gaffel. Fläsket stekte jag i en stekpanna. Samtidigt hettade jag upp en stor kastrull med olivolja. I kastrullen fräste jag morötterna, (10 st av) vitlöksklyftorna och rödlöken lätt. Ölen hälldes i kastrullen och fick koka upp. Jag la över fläskbitarna i kastrullen och brynte köttet i fettet från fläsket i stekpannan. Samtidigt som köttet bryntes la jag i kastrullen chilivattnet, tomatpurén, worcestersås, buljongtärningarna, de mortlade korianderfröna, den hackade koriandern, de torra kryddor, den kokta chilin tillsammans med den hackade spanska pepparn. När köttet fått färg på alla sidor strödde jag över en matsked potatismjöl med en sil innan köttet åkte ner i grytan.

Halvvägs igenom processen

Detta fick puttra på medelvärme tills köttet helt kokat sönder till en trådig sörja. Jag öste på med vatten ett antal gånger för att grytan inte skulle dunsta bort och fortsätta puttra. Sammanlagt tog chiligrytan 6 timmar att göra varav 5 timmar till att stå och puttra.

En gryta som den här tar tid att göra och det är ganska slitigt bland varma stekpannor och kastruller. Då kan det vara skönt med en uppfriskande paus. Istället för Corona och tequila valde jag och Lily att svalka oss med en tallrik fil. Det kan också vara bra att öva kast med liten boll för att fördriva tiden.


Som tillbehör gjorde jag en tomat- och avokadosalsa med hackad koriander och riven lime. Jag åt detta med nachochips och mjuka tacobröd. Lite gräddfil är alltid gott för att lätta upp lite granna.


Även om min chiligryta förmodligen inte blev så het som många män uppger att de vill ha det så fanns där desto mer värme. Det närmsta jag kom Hank Williams var att höra Loreen framföra sitt bidrag i ESC på kvällen. Jag somnade strax därefter. Kanske inte den häftigaste av chili-kvällar men för mig och Lily var det en perfekt pappa-dotter-lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar