fredag 15 juli 2011

Bäckdalens handelsträdgård

Bäckdalens handelsträdgård och café ligger i Hallavara i Skåne. Jag borde inte inte tipsa hela världen om denna pärla på Skånes vackra landsbygd strax intill den böljande Hallandsåsen men Bäckdalens handelsträdgård och café känns nästan för bra för att vara sant. I går åkte jag, Malin och Lily samt min syster med man, mina systerdöttrar och mamma dit. Jag åt en tonfisksmörgås på surdegsbröd med en "mojo-kryddad" majonäs. Tomaterna som lades ovanpå smakade precis så som tomater borde smaka, söta, fylliga och fulla av umami. Bara tanken av att tomaterna och de andra grönsakerna på mackan vuxit upp i växthuset väggivägg gjorde mig sprudlande av lycka. Till min och Malins stora förtjusning såldes även Cola och Ginger Ale av märket Naturfrisk. Denna Ginger Ale smakar faktiskt (trot eller ej) ingefära, syrlig, söt och lite het, helt fantastiskt!


Till kaffet var det en tuff utmaning att inte ta ett smakprov från alla de underbara nybakade (vi var nog bland de första denna förmiddag) kakor, bullar och tårtor som radats upp. Ett roligt inslag var att deras servis skiftade i alla möjliga stilar, det fanns knappt en kaffekopp som såg ut som den bredvid. Malin valde en tårta/sockerkaka som var gjord på vit choklad, kokos och citron. Jag tog en kladdkaka med valnötter och vita chokladbitar i. Inte nog med att detta är gott som det är, de la på tallriken även deras egenodlade jordgubbar, hallon och vinbär.




 Malin köpte även med sig lite tomater hem. Personalen sa att det var svårt att odla tomaterna för att de kom i så olika storlekar och färger hela tiden. Jag som trodde att tomater alltid var röda och var ungefär lika stora, hmmm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar