lördag 19 maj 2012

Korv och Pommes

När jag och Malin var i Göteborg och tittade på West Side Story åt vi på restaurangen Familjen. Som jag skrev så åt jag en alldeles underbar tallrik korv med pommes frites, som serverades mycket festligt i traditionell kartong à la korvkiosk. Härom kvällen vill jag göra samma sak.



Istället för ketchup så gjorde jag en tomatröra. Jag fräste vitlök och gul lök i olivolja slog på tärnade tomater och en halv kruka hackad timjan. Jag lät detta står och puttra medans jag friterade potatisen.



Det tar lite tid för mig att göra pommes frites eftersom att jag inte har en regelrätt fritös. Jag får använda en sil i metall och en vanlig kastrull. Det är inte optimalt men funkar. Jag förkokar mina potatisstänger innan de friteras. För att få bättre krisp har jag hört att de ska friteras i två omgångar och att de ska vara kylskåpskalla inför det sista doppet. Sånt har däremot inte en normalt arbetande småbarnsförälder tid med. De får bli lite halvslaka mina pommes helt enkelt, de smakar hursomhelst väldigt gott.


Jag fick en Chorizo och Malin fick en mindre kryddig Polsk Bratwurst. Jag hade hittat fina korvar med en kötthalt på 95%. Det är trevligt med korv som ger bra tuggmotstånd, det känns mer som en riktig köttbit då och man blir snabbare mätt om man stoppar i sig råvaror utan tillsatser. 


Bra korv, egna pommes, minst sagt en rustik variant av ketchup och lite majonäs att dippa pommesen i. Korv och Pommes helt enkelt, precis som hos korvkiosken, fast med riktiga råvaror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar