torsdag 15 september 2011

Panerad torsk med remouladsås

Jag har tidigare skrivit om torskblock med kantareller. Kantareller i all ära men danskarnas nationalrätt, panerad spätta med remouladsås och färskpotatis är en av mina favoriter. Jag använder i och för sig torsk och gör potatismos när potatisarna inte är så små, färska och söta längre. I min uppväxt åt jag massvis med fiskpinnar. Min mamma köpte oftast Bitare och gjorde alltid den godasta potatismosen. Även om hon slängde ihop rätten på en kvart och inte la ner så hemskt mycket tanke bakom det hela så var det ändå alltid en av mina favoriträtter. Idag gör jag denna rätt nästan varje vecka. Jag har dock läst om vad färdiga fiskpinnar innehåller nuförtiden och har lovat mig själv att alltid panera fisken själv. 

När jag panerar torsk börjar jag med att bygga en process. Jag ställer ut tre tallrikar på diskbänken. En tallrik fylls med vetemjöl, en annan med lätt vispade ägg, den tredje med ströbröd. Torskfiléerna rullas i mjölet, ägget och till sist ströbrödet. Sedan steker jag fisken i smör. Den senaste tiden har det varit svårt att få tag på smör i vår matbutik. Det beror på att vi väljer bort alla "light"-varianter och äter allt mer riktigt smör. Smöret tar därför slut snabbare. Jag fick denna vecka steka firren i rapsolja.


Nu har Lily börjat äta middag med oss. Idag åt hon en potatis- och majspuré.


Lily äter maten passionerat med hela ansiktet. Jag gläds av att hon tycker mat är så roligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar