torsdag 22 september 2011

Cornflakepanerade kycklingstrimlor med "smashed" potatis

I lördags fick vi äntligen besök av Isa. Vi hade inte träffats på hela sommaren och Lily blev så glad över att träffa henne. Vi åt lunch på café Foam på Karlavägen. Jag gick tidigare för att hinna hem till Blackburn-Arsenal, en match som tyvärr slutade rätt illa. Som det sägs i Englands just nu "I really 8 2 tell you this but its been 4-3 really painfull weeks now".

Nåväl, tjejerna dök upp i lägenheten igen lite senare på eftermiddagen. Medan hela gänget la sig och tog en turbolur/power nap så började jag med middagen. Detta är den moderne mannens roll i hushållet, streama premier league-fotboll och leka hobbykock medan fru och barn (samt polaren Isa i detta fall) ligger och sover middag.

Lily och Isa
Jag gjorde cornflakepanerad kyckling med "smashed" potatis. Kycklingen skar jag i strimlor och rullade i tur och ordning, mjöl, ägg och finmortlade cornflakes. Dessa steker jag snabbt och tillagar färdigt i ugnen.

Lustigt när man tänker på det, kycklingfilén har ju en gång varit ett sånt där gult ägg.


Till kycklingen serverades mina älskvärde krossade potatisar. Jag kokar helt enkelt små fina delikatesspotatisar (på sommaren använder jag färskpotatis). Dessa drämmer jag till med en slev och lägger i en eldfast form. Jag dränker de misshandlade knölarna i olivolja och vevar runt med lite hackade örter, denna gång blev det persilja. Lite salt och peppar bör tillsättas efter smak.


 Det blir en riktigt härlig lördagsmiddag med krispig kyckling, gyllene potatis och en färgglad sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar