fredag 23 september 2011

Bondomelett/Potata Frittata

Hej,

Igår gjorde jag bondomellet med chorizo. Rätten kallas Frittata i Italien och är en äggbaserad rätt. Den påminner om spansk tortilla, eller bondomelett, varför jag väljer att kalla den så. Den kan göras enkel eller fylld med kött, ost, grönsaker eller pasta och kryddas ofta med örter.




Ingredienserna är enkla, det bara potatis, ägg och örter i grundreceptet. Val av örter får man välja själv och resten är det bara fantasin som sätter ramarna. Jag köpte en god chorizo. Jag kokade potatisen al dente och skar den skivor. Korven slantade jag. Detta stekte jag i olivolja. När korven och potatisen fått en fin färg hällde jag på lättvispade ägg med hackad persilja. Jag lät det stå på plattan ett par minuter innan jag ställde in hela stekpannan i ugnen där omelletten fick tillagas färdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar