torsdag 15 september 2011

Tonfisksallad

När det är stressigt i vardagen blir det mycket kompromisser. Sömnen blir lidande, träningen blir lidande och det är ont om tid att laga riktig mat. Jag brukar inbilla mig att det ska gå snabbare att cykla iväg till thai-kiosken eller kinesen och köpa färdiglagad mat. Väl hemma så har maten kallnat. Då drar jag igång ugnen (eftersom jag hatar mickrad mat). Jag vill även krydda till det "på mitt sätt". Sen vill jag ändå äta maten på riktiga tallrikar vilket innebär att jag måste diska upp efter oss. Summan av kardemumman är att det ändå blir en massa jobb. Men vad kan man då äta som är snabbt, enkelt och nyttigt?
  

 Tonfisksallad är en riktig snabbis. Jag måste erkänna att det kan låta lite tråkigt och att jag inte alltid är så sugen på burktonfisk. Men, med en riktigt god olivolja, en god brödbit och citrondoftande majonäs blir det ändå en ganska trevlig maträtt.

Jag använder paprika, tomater och romansallad. Tonfisk blandar jag ut med en klick majonäs, citronzest, salt, socker och peppar. En rostad skiva surdegsbröd, en skvätt olivolja och rätten är fulländad. Svårare än så behöver det inte vara.

Och snart kan Lily krypa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar