söndag 4 september 2011

Äntligen mexikansk streetfood i Sthlm

I helgen påbörjade jag min upptrappning inför Lidingöloppet. Nu är det långa sträckor i kuperad terräng under ett par veckor som gäller. I går sprang jag Lidingöloppets sista 22km. Det kändes riktigt bra och jag är riktigt taggad inför loppet i slutet av denna månad. När jag är ute på långa och tuffa träningspass brukar jag försöka tänka på den belöning som väntar när jag kommer hem. Denna lördag skulle vi pröva den lilla tacorian La Neta (www.laneta.se) på Barnhusgatan. Vi promenerade från Gärdet till La Neta. Lily somnade lagom då vi nått Drottninggatan.

La Neta  är inte en restaurang som vill profilera sig som tjusig. Det finns sjaskiga pizzerior som spenderat mer pengar på inredning än La Neta. Det är träbankar där gästerna får sitta tätt bredvid varandra i långa rader. Man får maten serverad på gummitallrikar och vatten får man ta själv i plastglas. Det finns förbudsskyltar mot kniv och gaffel på menyn och uppmaningar att äta med händerna. Ölen serveras direkt ur flaskan. Personalen hymlar inte med att detta är ett enkelt ställe, det är samma stämning bland personalen på La Neta som hos kidsen i kiosken på idéella discon på högstadiet.


La Netas storhet ligger i maten. De serverar mexikansk streetfood, tacos, quesadillas och nachos med guacomole, starka salsa, lime och massa koriander. Vi åt tacos med både nötkött och fläsk samt nachos med guacomole. Man får hämta upp sin taco direkt från spisen och sedan gå och garnera med salsa, lök och koriander. Hos La Neta får man ta hur mycket koriander som helst, ett stort PLUS in my opinion. Vi öste ner koriander i vår guacomole och strödde även rikligt av denna ört på våra tacos. Vi skjöljde ner maten med varsin Sol. Matens kvalitet är oproportionerligt hög sett till La Netas övriga standard. Jag och Malin lämnade La Neta proppmätta och lyriska över de härliga mexikanska smakerna. Som grädde på moset märks det knappt i plånboken att man varit där.

Lily vaknade lagom tills vi ätit klart. Det var en lagom varm sensommarkväll och iklädda endast jeans och t-shirt fick vi en underbar promenad hem längs Drottninggatan, Hamngatan, Strandvägen och till sist hem till Gärdet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar