lördag 21 april 2012

Två förrätter istället för en varmrätt

När jag går på restaurang så tycker jag ibland att förrätterna verkar mycket godare än varmrätterna. Det är nästan så att man egentligen bara vill käka förrätt. Det har hänt att jag beställt in två förrätter istället för en varmrätt. Det har till och med hänt att jag bett om att få förrätten i ett större format, så att det blir lika mycket mat som en varmrätt. Tyvärr känner jag mig alltid så krånglig när jag gör så. Servisen blir förvirrad och vet inte hur de ska hantera en sådan beställning, mitt sällskap himlar med ögonen och tänker, "suck, nu ska han vara så där krånglig igen".

När jag är hemma får jag ändå bestämma själv. Jag och Malin älskar två stycken klassiska förätter, Mozzarella  Caprese och Carpaccio.


En Mozzarella Caprese blir som bäst när man använder mozzarella gjord på buffel. Ko funkar också men buffel är oslagbart! Om man har sen har investerat i en buffelmozzarella bör man även använda sig av riktigt pepprig olivolja. Bättre olivoljor kan vara dyra ganska dyra men i längden så vet i sjutton om det inte är värt att investera i en lite dyrare olivolja. Det är ju oftast mer smak i de finare sorterna och då  behöver man inte ha lika mycket olja.

Olivoljan är lika viktig för att få bra smak på sin Carpaccio. Om man nu har köpt fin oxfilé, bankat ut den alldeles lövtunn och garnerat fint med ruccula och en lagrad parmesanost så vore det ju helt fel att ringla över en smaklös olivolja

Som sagt, det är få saker som slår känslan att få äta sig mätt på förätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar