söndag 28 augusti 2011

Hamburgare på sjön

Igår fick vi följa med ut i skärgården i Marcus båt. På väderleken hade de sagt att det skulle bli sommarens sista dag. Vilken dag vi fick sen. Jag tog med mig lite handklappade hamburgare och Mackan tog med sig stora morteln för att göra sin guacomole. Vi startade i Saltsjö Duvnäs och puttrade igenom kanalerna till Baggensfjärden som vi korsade och fortsatte till Fladenviken där vi la till för att äta lunch och bada.




Min hamburgare görs på nötfärs som blandas med vitlök, cayennepeppar och worcestersås. Dagen till ära hade jag även hackat i en kruka timjan. Biffarna görs så breda och platt som möjligt så att det i efterhand går att ta en tugga utan att behöva bända upp käken. För den sakens skull ska burgare inte vara små. Mina var på 200g styck :)


Mackan är rolig, det ska minsann inte kompromissas när det görs guacomole. Bara grejen att konka med sig en XXL mortel på båten är ju hardcore. Kryddorna ska malas på plats och körsbärstomatern ska gärna skalas. Han börjar med att mortla olika sorter peppar, framför allt rosépeppar. Sedan krossar han vitlök och skalade körsbärstomater innan han blandar ner avocadon. Han smakar av med salt och crème fraiche. Guckan ska serveras i morteln, varför det var nödvändigt att ta med denna stenklump. Mackans recept på gucka är framtaget under år av empiriska försök. Jag kom ihåg när det började, nån gång under 2006 i studentlägenheterna på Mejerigatan.



Sommarens sista dag kunde inte spenderas på ett bättre sätt. Tack Marcus för den fina båtturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar