tisdag 8 maj 2012

Gästspel hos Tommy Myllimäki


På valborgsmässoafton fick jag vara med i en TV-inspelning för Mitt Kök med kocken Tommy Myllimäki. Jag gjorde mina Real Tacos och det blev supergott.

TV4s Mitt Kök har sedan en tid tillbaka sänt avsnitt där hobbykockar gästar Tommy Myllimäki i Jönköping. När jag såg annonsen om att få vara med var det inget snack om saken. Jag skickade in ett mail och några veckor senare ringde producenten David Ringart till mig. Det går inte att överdriva min glädje när jag fick höra att David tyckte att min profil skulle kunna bli bra TV. Dagarna innan TV-inspelningen var ännu värre än när man som liten inväntade julafton.

Dagen började med att åka till ett soligt Jönköping där jag knackade på hemma hos Tommy. Jag fick kliva in i det studiokök som jag sett så många gånger förr. TV-inspelningen gjordes utan manus och det var mycket TV/media-snack som jag inte hängde med i. Jag förstod att det inte skulle vara som att laga mat i verkligheten men det var så mycket ”stopp”, ”bryt”, ”kameran rullar” så att jag i efterhand knappt vet vad som egentligen hade filmats och inte. Jag undrar vad som faktiskt kommer visas i programmet? Det tog ungefär 3-4ggr längre tid att göra tacos än vad det normalt tar.


Dagen till ära hade jag lyckats komma över ett par kilo riktigt bra entrecote. Min kollega Claes levererade köttet från familjens gård Knutstorp. Deras kossor går på naturbete på Söderåsen i Skåne där de äter riktigt gräs och klöver. Kossorna är ekologiskt uppfödda, köttet är KRAV-märkt och har hängmörats i 12 dagar.

Jag och Tommy filmades till slut när vi åt våra tacos och spanade ut över Vättern. Sen åkte jag ner till Malin och Lily på stan. Producenten och fotografen mötte upp oss lite senare och filmade oss på gatorna i Jönköping. Avsnittet visas på TV4 Nyhetsmorgon lördag 12 maj kl0840.


Inzoomning av råvarorna
Så här ser det ut från andra sidan i Mitt Kök

Inzoomning av de färdiga tacosarna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar