torsdag 17 maj 2012

Hur mycket tid spenderar vi på att laga mat?


I en artikel i Metro lästa jag att 50% av alla barnfamiljer äter hel- eller halvfabrikat, varav 17% äter fil och macka till middag. Undersökningen visar kort och gott att den genomsnittliga barnfamiljen inte tycker att matlagning är särskilt viktigt. Jag förstår att alla inte tycker att det är kul att laga mat men man kan ju tycka att det finns värre saker att syssla med, t.ex jobba sent.

Undersökningen visade att endast 20% av barnfamiljerna spenderar mer än 4-5 timmar per vecka på att planera, inhandla och laga mat. Låt oss säga att planering och veckohandling tar 1 timma så är det 3-4 timmar kvar att laga mat på. Det betyder att familjerna spenderar mellan 25-35min om dagen på att laga mat. Är man tillräckligt flink i fingrarna kan man nog få det att fungera men det är nog i minsta laget för att lyckas slänga ihop något riktigt gott och nyttigt och samtidigt undvika färdigproducerad mat. Tänk då att 80% spenderar mindre tid än så åt matlagning. Vad är det då man stoppar i sig egentligen? Bara koka spaghetti tar ju 10min (efter det att vattnet kokat upp). Kan man överhuvudtaget laga mat till en familj på mindre än 20 min?


Siffrorna förvånar mig. Jag trodde att vi de senare åren hade blivit mer medvetna. Lika paradoxalt är det uppenbart stora intresset för matlagningsprogram på TV. Det verkar alltså vara kul att titta på TV när mat lagas men inte att laga själv? Betyder detta att de som läser min blogg bara tittar på bilderna och sen köper färdigmat? Jag tycker att det är konstigt att matlagning inte prioriteras mer i våra liv än vad en sådan undersökning visar.


Jag spenderar mellan 8-9 timmar åt matlagning varje vecka varav 1-2 timmar är att planera och handla. Har vi gäster lägger jag på 1-2 timmar. Framför allt är vi noga med att alltid äta middagar tillsammans någon gång mellan 18.00 och 19.00 varje dag. Fördelarna med detta är att vi varje dag har en fast tidpunkt då hela familjen umgås samt att vi stoppar i oss vällagad mat. Jag har svårt att se något som är viktigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar