lördag 5 november 2011

Real Taco

Med väldigt goda minnen från det mexikanska haket La Neta på Barnhusgatan ville jag pröva på att göra dessa ljuvliga tacos själv. Jag hade hittat en bra stycke Entrecote som fick utgöra köttblandningen. Detta visade sig vara otroligt lyckat. Entrecote innehåller ju ganska mycket insprängt fett som lyfter smaken. Jag skar köttet i så små bitar jag kunde/orkade och rörde runt med lite olivolja, kummin och salt och peppar. Detta stekte jag lätt i en stekpanna.



Till detta gjorde jag en pica de gallo. Detta är en salsa som är gjord på färska grönsaker och örter. Man kan säga att det blir en frisk och smakrik tomatsallad.  I denna tomatsallad hade jag finskuren tomat, en kruka koriander, en avokado och vitlök. 

Tomater med avokado istället för avokado med tomater, dvs en omvänd Guacomole

I vårt hem så är vi ganska negativt inställda till det där halvfabrikatskonceptet som Santa Maria och Old el Pasa erbjuder. De hårda skalen tycker jag är ganska knepiga att ha och göra med och Malin kan inte sluta tjata om att det är massa tillsatt palmolja i skalen. Salsan är läskig eftersom att det är oklart vad den egentligen innehåller och om det nu skulle vara tomat i så känner jag ingen sån smak i de små sladdriga bitarna. Kryddblandningarna innehåller bara massa aromämnen (efter att ha läst boken Den hemlige kocken har jag helt ändrat uppfattning om dessa s.k. "aromämnen" ). Guacomolemixen är ett skämt.

Fredagsmys som passar lika bra på en måndag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar