tisdag 11 oktober 2011

Fläskpannkaka

Åh, ikväll fick jag göra den gamla klassikern Fläskpannkaka. Den görs på 5 ägg, 8dl mjölk (jag använder 50% havremjölk och 50% komjölk för att skona min frus mage som inte är helt förtjust i komjölk), 3 1/2dl mjöl, lite salt, lite smält smör och ett kryddmått bakpulver. Denna röra vispas till och hälls på (minst) 300g stekfläsk som precis stekts färdigt i stekpannan. Jag låter stekpannan stå på plattan i ett par minuter innan jag stoppar den i ugnen på 175 grader.


Efter ca 20 min är den lagom genomstekt. Då har även bakpulvret gjort sitt och gett pannkakan en aptitretande volym.



Det är lätt att såna här klassiker glöms bort i en värld av take away, "laga lätt recept" och crossover. Servera med lite lingonsylt och du är hemma. Mums.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar