lördag 8 oktober 2011

Pesto

Inför ett lopp som Lidingöloppet så är uppladdningen halva nöjet. Hur man ska kolhydratladda på "rätt sätt" vet jag inte, därom tvistar de lärde. Däremot känns det mentalt bra att förbereda sig så noggrant som möjligt. Om jag deltar i ett lopp och inte känner att jag gjort allt som står i min makt i uppladdningen kan detta irritera mig så mycket att det tar fokus från loppet. För mig är hur jag tar mig an utmaningen så mycket mer intressant än vad jag presterar. Min inställning är att om jag utfört uppgiften på rätt sätt så blir resultatet därefter.

Inför årets upplaga av Lidningöloppet så hade jag månaderna innan löptränat i lågt tempo ca 14-15km per träningspass. Detta varvade jag med mer intensiva och kuperade sträckor på 5x2km med paus mellan varje sträcka. Tre veckor innan sprang jag Lidingöloppets sista 22km. Två veckor innan sprang jag hela sträckan på 30km. Jag hade ett sista intervall pass en vecka innan. Dagarna innan började jag dricka vitargo pulver. Och kvällen innan villa jag proppa i mig så mycket pasta som möjligt. Jag beslöt mig för att göra egen pesto denna kväll.

Vitargo carboloader är ungerfär som pasta med apelsinsmak i flytande form.

En basilikapesto/Genovese ska bestå av pinjenötter, basilika, parmesanost och olivolja. Den pesto man köper på burk brukar fuska lite avseende innehåll av pinjenötter. De brukar ersättar av cashewnötter. Kvaliteten på oljan och osten går ju inte heller att riktigt säkerställa. Däremot är det väldigt enkelt att göra egen pesto. Och det blir som godast om man använder sin favoritolivolja och en god parmesanost.

Jag börjar med att rosta pinjenötterna. Detta är en en ganska förrädisk aktivitet då det går väldigt snabbt för pinjenötterna att brännas vid.




De rostade nötterna körs i en mixer tillsammans med basilika. För 100 gram nötter använder jag ett par krukor basilika. Jag köpte denna gång Saltå kvarns olivolja. Den var väldigt mild i sin smak.


Peston är färdig att smakas av med salt och peppar

Jag pressade ner lite citron denna gång. Det kändes bra.
Som sagt, det är ganska enkelt att göra denna underbart goda pesto. Allt som behövs är goda råvaror. Med denna pesto är det en njutning att proppa i sig massa pasta inför ett långt lopp.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar