lördag 8 oktober 2011

Fisk- och skaldjursgryta

Det finns nog lika många recept på fisk- och skaldjursgryta (eller soppa) som det finns personer som brukar tillaga rätten. Inte nog med det, för min del åtminståne, så blir rätten annorlunda varje gång. Det enda som alltid gäller när jag gör en fisk- och slaldursgryta är att jag kokar min egen skaldjursfond. Eftersom jag alltid har handskalade räkor i grytan blir det alltid över räkskal. Istället för att slänga räkskalen fryser jag in dem. Det första jag gör när jag vid nästa tillfälle ska laga rätten är att täcka de frysta skalen med vatten i en kastrull tillsammans med lite morötter, örter och fänkol. Om man vill lyxa till det kan man säkert också tillsätta en skvätt marsala- eller portvin. Jag låter detta koka i åtminståne 20-30min eller tills dess att vattennivån tydligt har sjunkit. 


Samtidigt som detta kokar steker jag morötter och potatis i en gjutjärnsgryta. Jag silar fonden och häller den över rotfrukterna i grytan. Detta får koka upp innan jag smakar av med grädde och persilja. Sist av allt så tillsätter jag snabbfräst fisk och skaldjur.

Häromdan använde jag kräftskal. Jag trodde att det skulle blir gott. Men med handen på hjärtat så blev det ganska salt och en märklig eftersmak. Jag tänker härmed hålla kräftskal borta från mina fonder.

Snart så kan Lily också få smaka riktig mat

Har man tid att jäsa upp en deg och slänga in den i ugnen så är det väldigt gott och trevligt med nybakat bröd




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar