måndag 31 oktober 2011

Fläskfile med rotfrukter och en sås på ingefära

På baksidan av ett reklamblad från någon av de stora matbutikskedjorna blev jag av en slump inspirerad till denna rätt. Det är ju rotfruktssäsong just nu och dessa kan man göra mycket med.  Jag fick lust att blanda rotfrukternas mjuka smaker med mer distinkta smaker som ingefära chili och vitlök. Ärligt talat vet jag inte om det var detta som stod i receptet på tidningen men jag skrev i alla fall upp rätten på vår kommande veckomeny "fläskfilé med rotfrukter och ingefärasås". Väl i matbutiken följande söndag började jag leta efter lämpliga rotfrukter och ingredienser till såsen. Jag köpte massor av rödbetor, palsternacka, morot och potatis. I efterhand kan jag tycka att blandningen hade blivit ännu roligare om jag skurit frukterna i olika former, t.ex långa morotsstavar, slantar av palsternacka och klyftor av potatisen.  Jag får göra så nästa gång.

Nästa gång får ni olika form, ok?

Medan rotfrukterna tillagas i ugnen så mixar jag färsk morot, ingefära, chili och vitlök. Jag fräser kryddblandningen (jag sparar lite av kryddblandningen till köttet) i en stekpanna och slår på kokosmjölk. Detta får står och puttra tills jag silar det ner i en kastrull där såsen saltas och peppras samt får påökning av en kruka hackad koriander.

En otroligt fin doft sprider sig köket av mixad ingefära
Köttet gnider jag in i den mixade ingefäran, chilin och vitlöken. Jag steker fläskfilen snabbt runtom på högvärme. Jag låter den lagas klart i ugnen tillsamman med rotfrukterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar