lördag 17 december 2011

Köttbullar med potatis mos, gräddsås och lingon

En riktigt god vardagsmiddag behöver inte vara så konstigare än så här. Att rulla sina egna köttbullar är enkelt så varför göra sig en björntjänst och köpa färdiga köttbullar a la Scan.

Blanda samman 400g köttfärs, ett ägg, en matsked sötsstark grovkorning senap, lite ströbröd, en tesked av Renée Voltaires lantbuljong. Rulla bullarna i önskad storlek. Jag tycker att det är enklast när det inte är så fasligt stora. Det är enklare att tillaga dem då eftersom det räcker med att snabbt bryna dem i en stekpanna, flytta dem till en form och låta dem stå i ugnen 10-15 min/medan jag tillagar såsen.


I samma stekpannan som köttbullarna har brynts häller jag på 2dl grädde och 1dl vatten. Jag smakar av med Renée Voltaires lantbuljong samt salt och peppar. Bäst är att äta detta med potatismos.

Köttbullar var succé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar