söndag 11 december 2011

Ragu

Vad är en Ragu egentligen? Kan det vara som en blandning mellan gryta och sås, eller blir det en stuvning? Var går gränsen till att det blir en soppa? Jag är inte helt hundra på dessa termer men i min värld så är t.ex. köttfärssås en typ av ragu.

Denna gång ville jag (precis som med mina Tacos)  pröva att tillaga rätten utan färdigmald köttfärs. Istället skar jag ett stycke högrev i små små bitar som jag brynte i smör. I en gjutjärnsgryta värmde jag min bästa olivolja och fräste vitlök snabbt. I grytan slog jag på åtminståne en ask grovt skurna körsbärstomater, ett gäng tärnade kvisttomater samt en kruka hackad basilika. Jag tillsatte lite av Renée Voltaires lantbuljong utspädd i lite vatten. Högreven åkte ner i grytan och i stekpannan stekte jag lite fläsk som också åkte ner i grytan. Att ha lite sidfläsk i en gryta, ragu, stuvning eller liknande är ett hett tips. Den salta fläsksmaken bidrar till en fin balanserad selta. Om det finns en box rödvin hemma så kan både kocken och grytan gynnas av en skvätt.


Högrev passar utmärkt till långkok som detta eftersom att köttet håller spänsten även efter en timmes puttrande. Servera ragun tillsammans med en al dente pasta linguini och grovt riven parmesanost. 

För ett par veckor sedan började vi ge Lily riktig mat.  
Det är mycket roligare att äta pappas mat än de där Hipp- och Semperburkarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar