söndag 25 december 2011

Dinkelpannkaka med honung, getost och valnötter

När Isa hade sin inflyttningsfest (tror jag att det var) så fick återigen Lilys gudmor Karin göra ett inhopp som barnvakt. Tydligen gillar Karin ost. Vad är då inte bättre än just denna rätt.

Vad är det som gör pannkakor så vansinnigt gott? Är det de knapriga smörstekta kanterna, kanske sylten och grädden, eller är det just så att jag förknippar pannkisar med barndomen. Hursomhelst är det en rätt som fungerar lika bra som förrätt, varmrätt eller efterrätt. Pannkakor fungerar kalla som varma och kan ätas med både ost och skinka, lönnsirap, skagenröra, glass med kolasås, etc, etc, etc. Inte konstigt att ens mamma gjorde detta ofta till mig och mina systrar. Nu när vår dotter äter samma mat som mig och Malin har vi märkt att pannkakor är en favorit även hos henne.

Jag låter smeten rinna ut och forma pannkakan naturligt
En lite nyttigare alternativ till vetemjöl är dinkelmjöl.  Använder man dinkelmjöl så behövs inte lika mycket mjöl då dinkel drar åt sig mer vätska. I de fall då jag vill göra lite matigare pannkakor knäcker jag ett extra ägg. Med andra ord, jag har i en dl mindre mjöl och ett extra ägg i mina dinkelpannkakor. Just denna kväll hade jag köpt enbart kravmärkta produkter. Mjölk, ägg, ost, honung, dinkelmjöl.


Istället för att köpa flytande honung (jag har ännu inte lyckats hitta en KRAV-märkt flytande honung) micrar jag en liten skål med honung. Då blir den härligt varm och rinnande.



Lily vräker i sig pannkakor

Vi år oss proppmätta på pannkakor , valnötter och getost denna kväll. Väl framme på festen hade Isa dukat upp en kakbuffé. Det blev kaka på kaka den kvällen kan man säga :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar