lördag 10 december 2011

Sashimi

Har ni någonsin ätit sushi eller sashimi och tänkt "Wow, den här sushin var riktigt god". Sushi har för mig blivit något jag förknippar med "en snabb lunch". Centrala Stockholm verkar helt och hållet glömt bort traditionella rätter som raggmunk med fläsk, falukorv och potatismos, gravadlax med färskpotatis, m.m. Ska man äta lunch i centrala Stockholm har man att välja på Tex mex, Indiskt,Thai, Sushi, McDonalds, grekiska och italienska sallader och/eller smörgåsar (som jämnt har den där irreterande rödlöken i/på sig). Jag har inget emot mat från andra delar av världen men när traditionell och enkel mat inte längre är ett alternativ tycker jag att utbudet blivit fattigt. Tills det sker en förändring inom Stockholms lunchutbud får vi nöja oss med sushi och rödlök.

Det har hänt ett par gånger för mig att sushin smakat riktigt gott:

1. Första gången i PK-husets Sushi Yama. Vi brukar ofta gå dit. Främst har de god sushi men det är även väldigt praktiskt för oss småbarnsföräldrar. Det finns gott om plats och de har barnstolar.

2. Min svensexa. En fysiskt krävande och hälsomässigt nedbrytande inledning under det första dygnet följdes av ett SPA-dygn hos Villa Lindblad i Motala under svensexans andra dygn. Gurra, som uppenbarligen kan livsmedelsbranschen, gjorde sashimi på Salmalax åt oss. Jag har tidigare skrivit om laxen (se Gravad lax) fast som en svensk variant av japanernas sashimi.

Det finns främst tre anledningar till att Salmalax smakar så gott:

1. Firrarna får bästa tänkbara föda
2. Firrarna plockas bara upp ur vattnet när det kommer in en beställning (Fish to order)
3. Efter att de plockats upp ur vattnet tar det max två timmar innan de vakumförpackas




Jag tillagar sashimin genom att blanda lika delar japansk soja och spadet från inlagd ingefära. Efter det finhackar jag en kruka koriander och lite inlagd ingefära. Den avlånga vakumförpackade Salmalaxen skivas i centimetertjocka bitar. Jag lägger upp bitarna platta på ett stort serveringsfat och häller över sojablandningen. Jag strör på koriandern och ingefäran. På detta lägger jag klyftor av avokado och citron. Sashimi är ju egentligen sushi utan ris men jag vill ha ris till min sashimi och kokar därför lite som tillbehör.


Rätten är en riktig delikatess och är väldigt enkel att laga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar