fredag 12 augusti 2011

Gravad lax

Min svensexa är ett oförglömligt minne. Dels för att grabbarna lyckades tajma in att ett "blombud" stod iklätt endast handduk i vår hall i samma stund som svärfar tittar förbi,  dels för att vårt gamla band, Hell´s Kitchen, hade en reunion, dels för att jag aldrig kommer glömma känslan av ett gäng grabbar som dricker bubbel och testar skönhetsprodukter ända in i gryningen. Jag kommer inte heller att glömma att detta var första gången jag åt Salmalax. Min vän Gustaf gjorde sashimi på Salmalax denna helg och det var riktigt gott.

Vår gravade lax är ju som en "svensk sashimi/sushi". Japanerna använder soya, wasabi och ingefära till rå fisk. Vi använder salt, socker och dill. Det är synd att denna rätt som är så otroligt enkel att göra ofta köps färdiglagad. Används bara rätt råvaror och och lite framförhållning så har du en riktig delikatessmåltid utan större kraftansträngning. 


Jag använder salmalax, flingor av havssalt, mörkt muscuvadosocker och ett knippe dill. Blanda lika delar salt, socker och finhackad dill. Gnid in blandningen i fisken och låt stå i kylen några timmar eller över natten. Fisken tillagar sig själv i kylen. Servera med färskpotatis och hovmästarsås.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar