torsdag 7 juli 2011

Apelsinkyckling

När jag lagar mat vill jag gärna göra all mat från grunden. Att köpa en hel kyckling och göra sås på kycklingens egen vätska är hur kul som helst och känns helrätt. Efter att ha sett Plura grilla hel fågel (av nåt slag) med apelsinsås har denna rätt nästan blivit en stående punkt på mina inköpslistor. Den kycklingfilé man köper fryst går inte att jämföra med en helgrillad kyckling som fått tillagas i ugnen tillsammans med ens favoritsmaker.

Jag river skal från två apelsiner, hackar schallottenlök och vitlök. Denna blandning fräser jag tillsammans med smör och olivolja. Jag pressar saften ur ena apelsinen och låter det blandas med lök- och apelsinskalsblandning. Denna blandning penslar jag på kycklingen. Jag strör lite flingsalt på kycklingen innan jag stoppar in den i ugnen.  Jag har kycklingen på en långpanna med galler. Efter ett tag börjar det droppa vätska ur kycklingen i ugnen. Jag häller ett glas vatten under kycklingens galler så att inte vätskan bränns fast. Det som återstår av lök- och apelsinskalsblandningenspär jag ut med lite vatten och låter sedan koka med kycklingens vätskor. Jag smakar av med sojagrädde och lite chiliflingor. Innan servering silar jag såsen och skär ut apelsinfiléer som blandas ner i såsen tillsammans med hackad persilja. 

Min smaksättning, schallottenlök och apelsinskal.

En kyckling redo att grillas.

Såsen smakas av med sojagrädde.

 
Servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar