onsdag 6 juli 2011

Shortbread cookies

Ikväll var vi bortbjudna på middag. Att ta med sig något till de som bjuder på middag är ju en oskriven regel (eller så finns det en sådan regel skriven någonstans, who knows).

Jag valde att baka lite goda kakor åt värdparet. Jag är personligen väldigt förjust i såna kakor som av vissa kallas Shortbread, av andra mördegskakor, min syster säger thé-kakor. Kakorna görs på smör, mjöl, socker och lite bakpulver, ganska enkelt med andra ord. Däremot så går det att förfina receptet in i det oändliga. Det går att välja mellan råsocker eller strösocker, det går att göra eget vaniljsocker, det går att krydda med t.ex kardemumma, nejlika eller ingefära. Bara fantasin sätter gränser. Jag väljer att endast använda ekologisk råvaror. Det är osäkert om det verkligen blir godare men jag har i alla fall ett renare samvete. Jag valde att göra tre olika smaker. När smeten var ihopblandad delade jag upp den i tre delar och smaksatte de olika delarna. Idag gjorde jag en del som var "naturell", en del som var smaksatt med rivet citronskal och en del som hade Lindts 72% fairtradechoklad.


De med citronsmak (vänster) har lite råsocker på sig och skiljer sig därför i utseende gentemot de naturella (mitten). Chokladkakorna (höger) går det inte att ta miste på.

Tack Tess&Erik för en väldigt trevlig grillkväll på Er balkong, hoppas kakorna smakar.

1 kommentar: