måndag 4 juli 2011

Köttfärssås och spaghetti, en vardagsklassiker

En riktig favoriträtt för mig är en klassisk köttfärssås med spaghetti. Denna rätt kan förmodligen varje förälder slänga ihop med ögonbindel på och säg den person, oavsett ålder, som inte tycker om denna pastafavorit.

Det finns nog lika många sätt att tillaga köttfärssås som det finns personer som brukar laga köttfärssås. Varje italiensk maträtt börjar med att fräsa hackad gul lök och vitlök i olivolja. Denna rätt är inget undantag. Jag tycker om att tillsätta lite rivna morötter. Det blir en fin len och lite söt smak av morötter inbillar jag mig. Jag är mån om att det blir en mustig och tomatig sås. Därför använder jag ganska mycket krossade tomater och Renée Voltaires pulverbuljong. Det är alltid lockande att tillsätta en liten skvätt rödvin om det finns hemma. Jag vill gärna att såsens vätskor gifter sig med varandra så jag tillsätter lite maizena. Min fru vill helst inte att jag använder för mycket chili så jag strör lite chiliflingor över min tallrik efteråt.

Ikväll saknades tyvärr parmesanost, sjukt jobbigt. Det är ungefär som att äta sushi utan soja, man saknar liksom den där goda salta smaken men man vill ändå inte salta. Jag hällde därför över en skvätt mushrom soy på köttfärssåsen. Det var ganska ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar