tisdag 5 juli 2011

Räkmacka

En dag när jag, min fru Malin och vår dotter Lily var på Fältis valde vi att lunch på Thelins. Jag kan inte minnas att jag någonsin käkat en räkmacka på ett kafé tidigare. Det har jag tidigare tyckt varit ganska tråkigt och absolut inte värt 100 spänn. Av någon anledning valde jag den där mackan. Förmodligen hade jag lågt blodsocker och tog ett beslut som jag bara gör då. Vanligtvis kan sådana beslut vara dåliga men denna gången råkade jag upptäcka något nytt, nämligen Räkmackan. Tänk att jag inte skulle fatta detta förrän jag var trettio år gammal.

Min räkmacka görs på kavring. Förutom räkor försås har bladspenat, avokado och kokt ägg på mackan. Till detta blandar jag till en citronmajonäs av majonäs rivet citronskal, citronsaft samt salt och peppar. Ju mer citronsmak majonäsen får ju bättre tycker min fru Malin om rätten. Jag tycker att det är otroligt skönt med en rätt där man inte behöver dra fram stekpannan och behöva steka något.

Räkor, kavring, avokado, bladspenat, ägg och majonäs med citronsmak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar