söndag 3 juli 2011

Biff Rydberg

Rätten Biff Rydberg är tydligen uppkallad efter Hotell Rydberg i Stockholm som i sin tur har fått sitt namn efter grosshandlaren Abraham Rydberg som donerade medel för hotellets byggande.


Hursomhelst var det Biff Rydberg på menyn i kväll. Jag väljer att göra rätten så som de gör på restaurang Prinsen i Sthlm. Det var där jag åt rätten första gången och jag åt den bara för att Per Morberg hade tillagat rätten på plats i ett avsnitt av "Vad blir det för mat".


Jag råsteker potatisen med smör, löken med olivolja och oxfilén med ekologisk rapsolja, det blir bäst så :) Senapsmousset består av vipsad grädde, socker och Colemans senapspulver. Rätten är i teorin ganska enkel att tillaga då det i stort sett enbart är potatis, lök och oxfilé. Det som ofta glöms bort är det faktiskt ska/bör strös över persilja, vispas ett senapsmousse, knäckas ägg som ska separeras från äggvita. Det krävs minst två stekpannor då potatis, lök och kött bör stekas separat. Det kanske bara är jag som har svårt för detta men jag kan ofta reagera över hur Plura, Paolo, Per , Jamie och alla andra lyckas servera alla anrättningar precis som att de kommer direkt från spisen. Det är ju skitsvårt. Först lagar de en varmrätt, sen en förrätt, sen piffar de till en tjusig kopp med zabaione utan att varken förrätt eller varmrätt kallnar. Nåväl, när det bara är jag och min fru som ska äta är det ganska lätt att lyckas och i kväll blev det alldeles underbart gott.


Äggula på potatis, lök och oxfilé. Strö över hackad persilja och servera med senapsmousse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar