söndag 31 juli 2011

Ceasarsallad med kyckling

En Ceasarsallad består av ett en antal olika komponenter. Dessa är Romansallad, brödkrutonger, färskriven parmesanost och bacon. Det måste alltså inte finnas med kyckling i salladen även om det är så vanligt förekommet att rätten oftast förknippas med kyckling. För tydlighetens ger jag detta inlägg titeln Ceasarsallad med kyckling.

En schysst sallad är alltid att föredra efter ett par veckor på resandefot med en del stopp på både Mcdonalds och Max samt en massa timmar stillasittande i bil och flyg. Min Ceasdarsallad är inspirerad av den variant som serveras på FOAM COFFEBAR då de använder avokado i rätten. Jag har har ännu inte uppnått den nivå av matlagning då jag börjat göra min egen Ceasardressing. Jag kan däremot rekommandera Ken´s. Jag ville även pröva min nyinköpta olivolja som kvinnan i tax free-shoppen sålde på mig då hon sa att hennes bror i Stockholm, Switzerland tycker är så god att hon måste skicka flaskor till honom hela tiden. Hursomhelst är det kul med lokala specialitéer. Brödkrutongerna tillagar jag genom att ringla lite olivoljan över brödbitarna och låter dem stå på låg värme i ugnen så länge som möjligt (tills man inte orkar vänta längre). Jag toppar med flingsalt. Brödkrutongerna ska vara så pass stora att det ska vara enkelt att spetsa en krutong med gaffeln. Jag kan bli ganska irriterad på de små torra och hårda rackarna som inte gillar att samarbeta. Kycklingen grillar jag i grillpanna framför allt för att det är så trevligt med ränder på kycklingen. 



1 kommentar:

  1. Cesar dressing är enklare att göra än vad du tror. Dock så är det vågat med avokado i.

    /pf

    SvaraRadera