måndag 8 augusti 2011

Grillade Lamb Racks

Jag gillar att cykla mountainbike. Cykling är en speciell sport. Det är enformigt då man utför samma rörelse i timma efter timma. Cykling är ensamt eftersom att det inte är en lagsport. Det är verkligen inte en sport som man blir snygg av, dels opropertionerligt stora lår, dels har man på sig tajta trikåer som gärna har en liten blöja i skrevet. Jag råkar älska sporten ändå. Jag uppskattar farten, naturupplevelsen, känslan av att det är man mot man och att det är den starkaste som vinner. Som morot i långa cykellopp/träningspass brukar jag ofta tänka på den goda mat jag ska laga när jag kommer hem. Just denna gång cyklade jag runt i trakterna runt Rånäs och Rimbo. I mina tankar fanns hela tiden lamm racksen som låg i kylen och sög i sig smaker av Herbamare, vitlök och rosmarin.



Vi skulle få besök av Lovisa och Jens just denna dag. Lammet låg i kylen några timmar innan de kom. Jag hade använt en god olivolja, hackad vitlök och färsk rosmarin som jag gnuggat in i köttet. Min fru vill även att jag ska använda örtsaltet Herbamare när jag tillagar lamm. Jens hjälpte mig att göra chilibearnaisesås genom att hacka chili och blanda ner i Jesse´s bea. Jag tillagade potatis i ugn kryddad med rosmarin.


Det var en mycket trevlig kväll som också innehöll en och annan pingismatch på trätrallen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar