fredag 26 augusti 2011

Carpaccio och Pasta Olio Aglio Peperoncino

Ett lyckat fredagsmys måste ju vara extra gott. Samtidigt får inte fredagkvällen gå till spillo genom att spendera tid i mataffären och sedan framför spisen. Ett tips på en bra kombo som fredagsmys är Carpaccio med en pastarätt som jag kallar Past Olio Aglio Peperoncino. Det är enkelt att göra och går på nolltid att lägga upp på tallrikarna.

Jag brukar gå till köttdisken och be dem dunka ut ett par skivor av deras bästa oxfilé till tallrikstora skivor. På köttet lägger jag sedan ruccola, hyvlad parmesanost och rostade pinjenötter. Att rosta pinjenötter gär nästan för snabbt, det bränns så otroligt lätt. Vi är inte särskilt noga med vilket vin vi dricker, vi dricker rött till kött och vitt till fisk. Vi dricker inte heller särskilt mycket har vi märkt, därför blir oftast att vi köper hem en BIB som räcker i flera månader. Vad vi däremot gillar att testa är goda olivoljor. Om det är något som höjer smaken på en maträtt som Carpaccio så är det smaken av en riktigt god olivolja. Det är lustigt hur vissa människor kan köpa jättedyra viner och prata om hur bra de passar till olika maträtter för att sedan snåla med råvaror, som till exempel en bättre olivolja.


Pasta Olio Aglio Peperoncino går snabbt att göra. Jag kokar spaghetti al dente (en minut kortare än vad som står på paketet). Precis innan pastan är klar fräser jag snabbt vitlök och lite chili (eller Piri piri) i rikligt med olivolja. Jag häller över pastan i stekpannan med vitlöken och chilin. Jag rör om och häller tillbaka i kastrullen. Jag skär några tomater i tärningar och blandar med ruccola. Medans vi äter förrätten håller sig pastan varm i kastrullen. Precis innan servering blandar jag i tomaterna, ruccolan och rostade pinjenötter.


En koppa kaffe och lite Anton Bergs Sea Salt och fredagsmyset är komplett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar