torsdag 11 augusti 2011

Pasta frutti di mare

Efter att ha spenderat en vecka på landet bland kossor, hästar, öppna fält, mycket cykling och grillning var vi åter på plats i stan. En frutti di mare, (svensk översättning havets läckerheter) är enkel men samtidigt väldigt spännande pastarätt. Den består av en het tomatsås och olika typer av "läckerheter från havet". Att göra en tomatsås är en standardkomponent till flertalet italienska klassiker. Jag gör min tomatsås på precis samma sätt som till bolognese, lasagne och pizza. Tomatsåsen fungerar även bra som den är, tillsätter man lite chili kallas det pasta all´arrabbiata. Under mina studentår förekom denna rätt åtskilliga gånger.

Sedan en tid tillbaka har det varit svårt att få tag i scampi och tigerräkor då dessa inte fångas på ett politiskt korrekt sätt. Till just denna kväll hade jag faktiskt några av dessa tigerräkor kvar i frysen. Dessa tigerräkor fick sällskap av ett par tonfiskfiléer och pilgrimsmusslor.

Jag börjar med att fräsa lök, hackad vitlök, hackad färsk chili i olivolja. Ganska omgående slår jag på krossade tomater. Om det finns rödvin hemma tillsätter jag gärna en skvätt av detta samt lite av René Voltaires pulverbuljong. Alltid när jag använder mycket tomater har jag i en nypa råsocker då rätter med mycket tomater har en förmåga att kännas lite beska.


Läckerheterna från havet steker jag snabbt i en stekhet panna så att de får en fin yta. Genom att tillsätta läckerheterna i tomatsåsen fortsätter de att tillagas är perfekta lagom til servering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar