söndag 21 augusti 2011

Matlagningsprocessen

Matlagning är som roligast när det finns tid och energi att göra något riktigt gott som kan avnjutas tillsammans i gott sällskap. Därför blir våra semestrar (och alla andra lediga dagar) ofta väldigt matorienterade. På semestrarna finns energi att stå lite extra i köket. På semestern finns det tid att umgås runt ett matbord med familj och vänner. Det är vid såna tillfällen jag vill att maten ska smaka lite bättre än vanligt. Jag tror bestämt att det kallas för "att unna sig".

Nu är semestern slut och vardagen har börjat. Vardagsmat är nog det svåraste som finns. Både familjen Dafgård och Mamma Scan försöker så gott de kan för att få mig att köpa halvfabrikat fulla med konstiga tillsatser. De är proffs på att hitta en heltidsarbetandes småbarnsfamiljs svaga punkt. Det svåraste med att vara förälder är nämligen att få tiden att räcka till. En normal matlagningsprocess går till enligt följande: Steg 1) Fundera på vad vi vill äta Steg 2) Gå och handla Steg 3) Laga maten. 

Steg 1. Fundera på vad vi vill äta är ibland det svåraste. Hur många gånger är inte fantasin som bortsprungen. Det värsta som finns är att komma överens om middagsmat efter jobbet när både jag och Malin är trötta och hungriga. Att då gå till mataffären är en dålig idé. Detta har vi löst med att skriva ner en lista med favoriträtter. Listan innehåller i skrivande stund ca 20 maträtter som alla tycker om och som jag enkelt lagar. Ungefär en gång i veckan går vi igenom denna och bestämmer vilken mat vi ska äta en vecka framöver, detta kallar vi "veckomenyn". Veckomenyn fungerar sedan som inköpslista när jag går och handlar. Faktum är att det är ganska trevligt att lägga ner 10-15 minuter på att prata om veckans mat, vi kan ibland till och med nästan bli lite exalterade av detta, speciellt när vi kommer till fredagsmyset.

På fredag är det Carpaccio, mmmm, längtar tills fredag...

Steg 2. Att gå till mataffären tar tid. Vi försöker gå till mataffären så sällan som möjligt (helst bara en gång i veckan). Varje gång handlar vi all mat som vi ska förbruka under den kommande perioden, vanligtvis den kommande veckan. Veckomenyn från steg 1 är min vägledare i affären. Visserligen tar jag ganska lång tid på mig, men det är mycket mer tidskrävande att gå och handla var och varannan dag anser jag. Det är även mer ekonomiskt då det som regel alltid slinker ner en och annan vara som faktiskt är onödig. Det är enklare att hålla reda på matinköpskostnaderna när det är få transaktioner. Att även veta i förväg vad som ska inhandlas innebär att jag sällan köper massa annonsvaror och tänker "det går alltid åt". Annonsvaror har en tendens att bara fylla upp skafferi och frys med saker som ändå aldrig äts upp.

Steg 3. Att laga maten är betydligt enklare när jag vet i förväg vad som ska lagas. Det är lättare att veta när jag ska börja tina det som är djupfryst och om det är en speciell färskvara som ska inhandlas behöver man bara köpa endast det efter jobbet. Jag vet även hur lång tid vissa maträtter tar att tillaga vilket innebär att jag lättare kan planera övriga aktiviteter.

Denna process har för mig och Malin inneburit ett betydligt enklare vardagsliv. Vi behöver bara vara fantasifulla en gång i veckan, behöver bara gå till mataffären en gång i veckan, det spara tid och pengar vilket innebär att vi kan kosta på oss lite bättre råvaror än de halvfabrikat som kommer från familjen Dafgårds massproduktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar