torsdag 25 augusti 2011

Kycklingsoppa

Tidigare i veckan gjorde jag Malins favvorätt Apelsinkyckling (se inlägg Apelsinkyckling). Vi hade en diskussion om buljonger och fonder. Vi undrade lite vad t.ex en flaska kycklingfond innehåller? T.ex konstaterade vi att mjölkintoleranta inte bör få i sig sån fond. Vem skulle kunna gissa att det finns mjölksyra och maltodextrin i kycklingfond? Ingredienser som kycklingarom och kycklingextrakt kommer nästan först på listan medans saker som kycklingkött kommer i slutet av listan. Läskigt tycker jag. Varför ska det överhuvudtaget vara en så lång lista när det är så enkelt att göra?


Jag beslöt mig för att göra en egen kycklingfond på det överblivna kycklingskrovet. Jag rensade kycklingen på det kött som blivit över. Sedan la jag kycklingskrovet, persilja och morotsslantar i en kastrull och täckte med vatten, lät det koka upp och sedan sjuda nästan en timme. Detta silades och ställdes i kylen.


Ganska få råvaror, men ack så gott.


Ett par dagar senare kändes det ganska naturligt att göra soppa på fonden och kycklingresterna. Jag började med att råsteka potatis- och morotstärningar. Fonden hade i kylen blivit som en dallrig gelé (förövrigt är det genom att koka slakteriavfall som man framställer gelatin). Jag värmde upp fonden i en kastrull tillsammans med apelsinzest och persilja. När rotfrukterna var genomstekta hällde jag ner dessa i fonden tillsammans med kycklingresterna och hackad persilja. Jag smakade av med sojagrädde, salt och peppar. Det är ofta gott med lite socker i olika maträtter. Istället för socker pressade jag ner den söta apelsinsaften i soppan. Jag hade även en gnutta mortlad piri piri.

Tillsammans med god kavring är detta en supergod och snabblagad middag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar