lördag 13 augusti 2011

Gotländsk lammchorizo

Vi kom hem från Gotland förra veckan. Vi hade fyra underbara dagar hos My på hennes landställe i Rute. Om man överhuvudtaget har hört talas om Rute har man nog i samma mening nämnt det stenugnsbageri dit folk vallfärdar just för det goda brödet.

Efter fyra år som student på Gotland har jag väldigt många fina minnen från öjn. Ett speciellt matminne är den gotländska lammchorizon. Jag och min rumskompis Marcus brukade ofta grilla denna avlånga delikatess när de övriga slet med deras danska fläskfiléer och torra kycklingbitar. För att vara lite extra speciella köpte vi en sås som hette nåt i stil med mangoraja, från Rydbergs tror jag. VI hade inte heller regelriktiga korvbröd utan åt korven i tortillabröd. Nu när jag åter igen var tillbaka i mina gamla kvarter, och ICA Atterdags vid Mejerigatan, var det svårt motstå frestningen och nostalgin som denna korv innebär för mig. Hela gänget hemma hos My fick därför korv denna kväll :)

Malin nappade inte riktigt på idéen med mangoraja (eller vad den nu hette) och tortillas så det fick bli Polarbröd och bearnaise på korven. Vi provade även Visbybryggeriers pale ale, Sleepy Bulldog. 


Aldrig tidigare har korv med bröd varit så gott. Tack My för de underbara dagarna hos dig i Rute.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar